ערכה: תמר ברא"ז
אחד המשחקים המקובלים ביותר בקרב מדריכות לתנועות נוער הוא "חפש את המטמון". זה חיובי, זה מפתח את המחשבה, זה גורם לילדים להמריץ את הדם בעורקיהם במקום לסתום אותם בישיבה מול הטלויזיה. הפתק הבא נמצא במקום שבו מחלקים דואר. הרמז לחידה הבאה נמצא בפארק שיש בו מגלשה אדומה, ואחרי פיתרון גימטריה ארוכה מאד מוצאים חבילות של שוקולד נמס במקומות הכי מוזרים בשכונה.
אבל הילדים ששיחקו אתמול חפש את המטמון גדלים ומתנוונים וחוזרים לראות טלויזיה ולגלוש במחשב.
ציניקנים רבים אמרו שעולם האינטרנט החליף את משחקי החברה, אבל לא בדיוק-
בעל האתר שינסה להחיל על האתר שלו את משחק "חפש את המטמון" צפוי לירידה חדה בפופולאריות שלו.
והסיבה- מעטים מאד הם הגולשים שיש להם סבלנות לתעייה במבוכים ומשחקי ניחושים על מנת להגיע למידע הרלוונטי באתר, לדוגמא, דף "צור קשר".
ישנם בעלי אתרים שבמקום להציב את הפרטים ליצירת קשר במקום בולט בדף הבית, מצפים מהגולש לנחש ש:
הפרטים ליצירת קשר חייבים להימצא ברשימת הלינקים הארוכה המופיעה בתחתית הדף.
לא נמצא.
אז אולי בתפריט הימני, שבו יש "אודותינו". אחרי הכניסה ל"אודותנו" יש לחפש את "אודות הצוות". אחרי "אודות הצוות" יש לחפש אולי את "חברי הצוות".
מופיעה רק רשימה מיותרת של שמות.
חזרה לתפריט השמאלי שבדף הבית. התפריט הוא ארוך.
במקרה יש שם דף של "לכתיבת הערות".
אך מופיע שם טופס קצר להערות בלבד, שאותו ניתן לשלוח למייל לא ידוע בתמורה לתשובה גנרית: "אנו שמחים לתת לך שירות וניצור איתך קשר בהקדם".
אחרי עשרים דקות הגולש עבר: שני תפריטים צדדיים, תפריט עליון, ורשימת קישורים ארוכה בתחתית הדף.
אבל מדובר בגולש הנדיר, זה שעיתיו בידיו ומוחו עדיין בכושר. שאר הגולשים בורחים לאתרים ברורים יותר. ולמה?
כיוון שעומס המידע ואפשרויות הבחירה הרבות מידי בין לינקים ותפריטים שונים בלבל אותם, שיתק אותם ולא סייע להם בכלל לנווט את דרכם בתוך האתר. התכנים והקישורים הרבים אולי תרמו למיקומו הגבוה של האתר בתוצאות החיפוש של גוגל (ומסיבה זו נכנסו אליו גולשים מלכתחילה) אך ההכרח לבחור בין השפע המוגזם הזה שיתק את הגולשים וגרם להם לדחות את בחירתם או לוותר על ההכרח לבחור.
לתופעה זו קוראים "פרדוקס הבחירה", מונח שהטביע בארי שוורץ, והכותרת של הספר אותו כתב מבטא בצורה הטובה ביותר את האפקטיביות של אתרים עמוסים על הגולשים: "פרדוקס הבחירה- למה יותר זה פחות".
כדי למנוע מצב כזה, על בעלי האתרים "להקל" מהעומס הזה על הגולשים וליצור את האיזון הנכון בין אתרים עם תכנים עשירים הזוכים למיקום גבוה בגוגל, לבין אתרים היוצרים חווית משתמש נכונה של התמצאות קלה ומהירה באתר.
כדי ליצור חוויית משתמש נעימה, יש להקפיד על שני דברים:
1. תוכן האתר
על דף הבית להכיל תפריט קצר ובסיסי ביותר, הכולל את שאר התפריטים, כך שהגולש יוכל לבחור לאיזה "תחום" הוא ירצה להיכנס כדי למצוא את המידע שהוא מחפש. יש להפריד בין תוכן קצר, תוכן ארוך, מאמרים ותוכן פרסומי. מידע חיוני שברור שרוב הגולשים מחפשים אותו, יש לשים במקום בולט ולא בתתי-התפריטים.
2. עיצוב האתר
למרות שאתרים עם תמונות ופלש זוכים למיקום נמוך בתוצאות החיפוש של גוגל, חייבים לדאוג לעיצוב נעים ולתמונות שישובצו בין הפסקאות ויגרמו לתוכן להיראות ארוך ומייגע פחות. מומלץ אפילו לשבץ בתפריטים ובעמודים השונים תמונות המבהירות לנו במה עוסק התוכן שבאותו דף.
אחד המשחקים המקובלים ביותר בקרב מדריכות לתנועות נוער הוא "חפש את המטמון". זה חיובי, זה מפתח את המחשבה, זה גורם לילדים להמריץ את הדם בעורקיהם במקום לסתום אותם בישיבה מול הטלויזיה. הפתק הבא נמצא במקום שבו מחלקים דואר. הרמז לחידה הבאה נמצא בפארק שיש בו מגלשה אדומה, ואחרי פיתרון גימטריה ארוכה מאד מוצאים חבילות של שוקולד נמס במקומות הכי מוזרים בשכונה.
אבל הילדים ששיחקו אתמול חפש את המטמון גדלים ומתנוונים וחוזרים לראות טלויזיה ולגלוש במחשב.
ציניקנים רבים אמרו שעולם האינטרנט החליף את משחקי החברה, אבל לא בדיוק-
בעל האתר שינסה להחיל על האתר שלו את משחק "חפש את המטמון" צפוי לירידה חדה בפופולאריות שלו.
והסיבה- מעטים מאד הם הגולשים שיש להם סבלנות לתעייה במבוכים ומשחקי ניחושים על מנת להגיע למידע הרלוונטי באתר, לדוגמא, דף "צור קשר".
ישנם בעלי אתרים שבמקום להציב את הפרטים ליצירת קשר במקום בולט בדף הבית, מצפים מהגולש לנחש ש:
הפרטים ליצירת קשר חייבים להימצא ברשימת הלינקים הארוכה המופיעה בתחתית הדף.
לא נמצא.
אז אולי בתפריט הימני, שבו יש "אודותינו". אחרי הכניסה ל"אודותנו" יש לחפש את "אודות הצוות". אחרי "אודות הצוות" יש לחפש אולי את "חברי הצוות".
מופיעה רק רשימה מיותרת של שמות.
חזרה לתפריט השמאלי שבדף הבית. התפריט הוא ארוך.
במקרה יש שם דף של "לכתיבת הערות".
אך מופיע שם טופס קצר להערות בלבד, שאותו ניתן לשלוח למייל לא ידוע בתמורה לתשובה גנרית: "אנו שמחים לתת לך שירות וניצור איתך קשר בהקדם".
אחרי עשרים דקות הגולש עבר: שני תפריטים צדדיים, תפריט עליון, ורשימת קישורים ארוכה בתחתית הדף.
אבל מדובר בגולש הנדיר, זה שעיתיו בידיו ומוחו עדיין בכושר. שאר הגולשים בורחים לאתרים ברורים יותר. ולמה?
כיוון שעומס המידע ואפשרויות הבחירה הרבות מידי בין לינקים ותפריטים שונים בלבל אותם, שיתק אותם ולא סייע להם בכלל לנווט את דרכם בתוך האתר. התכנים והקישורים הרבים אולי תרמו למיקומו הגבוה של האתר בתוצאות החיפוש של גוגל (ומסיבה זו נכנסו אליו גולשים מלכתחילה) אך ההכרח לבחור בין השפע המוגזם הזה שיתק את הגולשים וגרם להם לדחות את בחירתם או לוותר על ההכרח לבחור.
לתופעה זו קוראים "פרדוקס הבחירה", מונח שהטביע בארי שוורץ, והכותרת של הספר אותו כתב מבטא בצורה הטובה ביותר את האפקטיביות של אתרים עמוסים על הגולשים: "פרדוקס הבחירה- למה יותר זה פחות".
כדי למנוע מצב כזה, על בעלי האתרים "להקל" מהעומס הזה על הגולשים וליצור את האיזון הנכון בין אתרים עם תכנים עשירים הזוכים למיקום גבוה בגוגל, לבין אתרים היוצרים חווית משתמש נכונה של התמצאות קלה ומהירה באתר.
כדי ליצור חוויית משתמש נעימה, יש להקפיד על שני דברים:
1. תוכן האתר
על דף הבית להכיל תפריט קצר ובסיסי ביותר, הכולל את שאר התפריטים, כך שהגולש יוכל לבחור לאיזה "תחום" הוא ירצה להיכנס כדי למצוא את המידע שהוא מחפש. יש להפריד בין תוכן קצר, תוכן ארוך, מאמרים ותוכן פרסומי. מידע חיוני שברור שרוב הגולשים מחפשים אותו, יש לשים במקום בולט ולא בתתי-התפריטים.
2. עיצוב האתר
למרות שאתרים עם תמונות ופלש זוכים למיקום נמוך בתוצאות החיפוש של גוגל, חייבים לדאוג לעיצוב נעים ולתמונות שישובצו בין הפסקאות ויגרמו לתוכן להיראות ארוך ומייגע פחות. מומלץ אפילו לשבץ בתפריטים ובעמודים השונים תמונות המבהירות לנו במה עוסק התוכן שבאותו דף.